کد مطلب:275101 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

کشاندن بندگان بسوی خدا
زیرا غرض از آفرینش كشانیدن بندگان بسوی خدا است و لازمه آن وجود حجت الهی می باشد. اگر پیغمبر یا امام نباشد كه خلائق را بسوی خدا سوق دهد، نقض غرض می شود



[ صفحه 68]



نیست یعنی ممكن است بدا در آن واقع شود. [1] در جلد 13 بحارالانوار و نجم الثاقب حاجی نوری و دارالسلام نیز كه به فارسی نوشته شده، درباره علائم غیر حتمی مشروحا بحث شده است و راستی سزاوار است علاقمندان از این كتابها بهره ببرند.



[ صفحه 69]



یعنی وقتی راهنمای الهی در میان خلق نباشد مردم رو به گمراهی و شهوات می روند و از معنویات و روحانیت باز می مانند، حجت الهی هم بر آنها تمام نیست دنیا را یك پارچه شهوات و مادیات فرا می گیرد.


[1] بدا به معني آشكار شدن و در اصطلاح دگرگوني مقدرات را گويند، آنچه بايد واقع شود نشود و آنچه بنا نبود واقع شود بشود. از ضروريات مذهب شيعه مسئله بدا است كه از آيه شريفه يمحو الله ما يشاء و يثبت استفاده مي كنند يعني خدا هر چه را بخواهد (از مقدراتي كه فرموده) محو و آنچه را بخواهد ثبت مي فرمايد. البته اشكالاتي به اين مسئله شده و شبهاتي پيش مي آيد كه در ضمن سئوالات 82 پرسش از شهيد آيت الله دستغيب مطرح شده و با پاسخهاي كافي شافي آن بزرگمرد مكرر به چاپ رسيده است. براي دانستن آن به كتاب 82 پرسش مراجعه فرمائيد. ناشر.